Ζάχαρη ή γλυκαντικές ουσίες;

zaxari_glykantikes_ousies

Όλο και περισσότεροι επιστήμονες υγείας συστήνουν στις μέρες μας να αντικατασταθεί η ζάχαρη με τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Είναι όμως οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μια καλή εναλλακτική λύση;

Ξεκινώντας, να πούμε ότι η ζάχαρη, σε όλες τις μορφές της, μπορεί να είναι η πιο σημαντική διατροφική αιτία της παχυσαρκίας και των καρδιακών παθήσεων στην αμερικανική διατροφή σήμερα. Aπογυμνωμένη από φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά, η επιτραπέζια ζάχαρη (σακχαρόζη) και το σιρόπι καλαμποκιού προκαλεί άλματα της γλυκόζης του αίματος και της ινσουλίνης, που αυξάνουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, των δεικτών φλεγμονής και των ελευθέρων ριζών οξυγόνου.

Ο FDA ενέκρινε πέντε τεχνητές γλυκαντικές ουσίες: ακεσουλφάμη, ασπαρτάμη, νεοτάμη, σακχαρίνη και σουκραλόζη. Τελευταία κυκλοφορεί και η Stevia, η οποία έχει επίσης την έγκριση του FDA. Αν και οι ανησυχίες σχετικά με πρόκληση καρκίνου, σε μεγάλο βαθμό απορρίφθηκαν, αυτές οι χημικές ουσίες μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους, υπέρταση, πρόωρο τοκετό και ίσως και αύξηση βάρους!

Ναι, σωστά διαβάσατε! Οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, επειδή θέλουν να χάσουν βάρος. Η αντικατάσταση της ζάχαρης με γλυκαντικά χωρίς θερμίδες θα μπορούσε να επιφέρει ένα αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας και αυτό να λειτουργήσει υπέρ της απώλειας βάρους. Και ορισμένες βραχυπρόθεσμες μελέτες δείχνουν ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μπορεί να επιφέρουν αυτό το αποτέλεσμα.

Ωστόσο, άλλη έρευνα δημιουργεί ανησυχίες ότι μπορεί να κάνει ακριβώς το αντίθετο και μάλιστα να προκαλέσει την αύξηση βάρους! Πώς; Οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες έχουν εκατοντάδες έως και χιλιάδες φορές πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη. Με την κατανάλωση ζάχαρης και γλυκαντικών, είναι πιθανόν να απορρυθμίζονται οι αισθητήρες που αντιλαμβάνονται την γλυκύτητα και την ικανοποίηση που αυτές επιφέρουν, με αποτέλεσμα υγιεινές τροφές -λιγότερο γλυκές- όπως τα φρούτα και τα λαχανικά – να μην ικανοποιούν.

Ως αποτέλεσμα, αυτή η έλλειψη της ικανοποίησης μπορεί να οδηγεί σε αυξημένη πρόσληψη ανθυγιεινών επιλογών. Επιπλέον, σε έρευνες έχουν εντοπισθεί υποδοχείς γλυκύτητας στο λιπώδη ιστό. Δεν ξέρουμε με σιγουριά, αλλά αυτό αυξάνει την πιθανότητα οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες να μπορούν να προκαλούν αύξηση του αριθμού των λιποκυττάρων. Ο μόνος λόγος για να προτείνονται οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες είναι για τον ‘απογαλακτισμό’ από τα ζαχαρούχα ποτά, καταλήγουν οι ερευνητές.

Το ιδανικό είναι αποφεύγεται η κατανάλωση ζάχαρης και τεχνητών γλυκαντικών ουσιών, αφού φαίνεται ότι η κατανάλωσή τους ανατροφοδοτεί θετικά την επιθυμία για αυτά, με άλλα λόγια, όσο πιο πολύ καταναλώνουμε γλυκά, τόσο περισσότερο τα θέλουμε. Φρέσκα φρούτα εποχής, σίγουρα είναι καλύτερη λύση από οτιδήποτε προέρχεται από ένα εργοστάσιο.

Μη ξεχνάτε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα υγείας σήμερα, είναι ότι το ανθρώπινο είδος ζει σε ένα πολύ διαφορετικό περιβάλλον, από αυτό στο οποίο εξελίχθηκε. Ποτέ στην ιστορία ο άνθρωπος δεν είχε τόσο λίγα ερεθίσματα για φυσική δραστηριότητα και τόσα πολλά για κατανάλωση τροφής! Στο χέρι σας είναι αυτό να αλλάξει…

Καφετζόπουλος Νίκος, Διαιτολόγος

Be the first to comment on "Ζάχαρη ή γλυκαντικές ουσίες;"

Leave a comment

Your email address will not be published.




Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο