Σπιρουλίνα, γύρη, φύτρο: κάνουν καλό στη δίαιτα;

spiroulina_gyrh_fytra_diaita

Ποιες βιολογικές τροφές ή συστατικά του παρελθόντος πρέπει να μείνουν εκεί – και ποιες αξίζουν μια νέα δοκιμή;

Τσάι kombucha

Διασημότητες, όπως η Κάμερον Ντίαζ, ξανάφεραν στο φως αυτό το αρχαίο κινέζικο ρόφημα. Πιστεύεται πως αυτό το αφρώδες, με γεύση ξιδιού, ρόφημα, που φτιάχνεται από την προσθήκη μαγιάς και βακτηρίων σε τσάι και ζάχαρη το οποίο αφήνουν να ζυμωθεί, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και προβιοτικά. Οι οπαδοί του υποστηρίζουν ότι οξύνει την όραση και βελτιώνει την πέψη, ενώ ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Η αλήθεια σήμερα Προκαταρκτικές μελέτες σε δοκιμαστικούς σωλήνες και ζώα υποδεικνύουν ότι το kombucha έχει ωφέλιμες ιδιότητες, που καταπολεμούν τις ασθένειες, αλλά οι ειδικοί τονίζουν ότι αυτό μπορεί να μην ισχύει για τους ανθρώπους. Επιπλέον, όταν παρασκευάζεται στο σπίτι, ενδέχεται να θέτει σε κίνδυνο την υγεία σου: σύμφωνα με το Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών των ΗΠΑ, το kombucha που έχει μολυνθεί από μούχλα μπορεί να ευθύνεται για δύο περιπτώσεις οξέωσης –υψηλά επίπεδα οξέων στον οργανισμό–, που προκάλεσαν έμφραγμα.

Οι συσκευασμένες μάρκες, που παρασκευάζονται με χρήση αποστειρωμένου εξοπλισμού, είναι πιο ασφαλείς. Ως ένα υγιεινό ή γευστικό ρόφημα, είναι καλή επιλογή – αλλά αν αναζητάς κάτι θαυματουργό, απόφυγέ το.

Φύτρο σταριού

Οι οπαδοί της υγιεινής διατροφής τη δεκαετία του ’70 πίστευαν ότι αυτό το παραπροϊόν του σιταριού μπορούσε να «κάψει» τα κιλά. Η βιταμίνη Β6 που περιέχει υποτίθεται ότι αύξανε το μεταβολισμό, ενώ μια χημική ένωση στο έλαιό του, που ονομάζεται οκτακοσανόλη, ενίσχυε τη μυϊκή αντοχή. Επειδή, δε, είναι πλούσια πηγή βιταμίνης Ε, αποκτούσες επιπλέον λαμπερό δέρμα.

Η αλήθεια σήμερα Δεν είναι γρήγορη λύση για το «πόδι της χήνας» ή για την κοιλίτσα, αλλά σίγουρα αξίζει να το δοκιμάσεις. Ένα τέταρτο του φλιτζανιού περιέχει 4 γραμμ. φυτικές ίνες, την ίδια ποσότητα πρωτεϊνών με 1 φλιτζάνι γάλα και πάνω από το 25% των ημερήσιων αναγκών σου σε φυλλικό οξύ και βιταμίνη Β6. «Πρόσθεσέ το στα δημητριακά, τα smoothies, το ψωμί ή στη ζύμη για γλυκά» προτείνει η ειδικός. Καθώς μπορεί να μυρίζει, βάλ’ το στο ψυγείο αφού το ανοίξεις και κατανάλωσέ το μέσα σε 1 χρόνο.

Γύρη μελισσών

Σύμφωνα με τους παραγωγούς, η γύρη που συλλέγεται από το μέλι είναι το μυστικό για καλύτερο σεξ, λιγότερες αλλεργίες, απώλεια βάρους, ακόμη και πρόληψη του καρκίνου. Η διαφημιστική μόδα του ’80 παρουσίαζε το συμπλήρωμα ως σούπερ τροφή που καταπολεμά τις ασθένειες και θεραπεύει την αλλεργική καταρροή, με τον ισχυρισμό ότι βοηθούσε όσους υπέφεραν να αποκτήσουν ανθεκτικότητα στα αλλεργιογόνα.

Η αλήθεια σήμερα Ενώ είναι ένα από τα πλέον ευπώλητα συμπληρώματα, δε θα σε βοηθήσει να απαλλαγείς από το φτάρνισμα της αλλεργίας. «Η λήψη γύρης δε μειώνει τα συμπτώματα της αλλεργίας, ενώ μπορεί να προκαλέσει μια επικίνδυνη αλλεργική αντίδραση σε όσους είναι ευαίσθητοι στην αμβροσία ή στο τσίμπημα της μέλισσας» σημειώνει η ειδικός. Μάλιστα, αναλύσεις αποκαλύπτουν ότι η γύρη μελισσών έχει μικρή θρεπτική αξία: 1 κουταλάκι του γλυκού περιέχει λιγότερο από 4% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας βιταμινών του συμπλέγματος Β, Ε και C.

Σιταρόχορτο

Έγινε γνωστό από την Αν Γουίγκμορ περίπου 50 χρόνια πριν, στην προσπάθειά της να θεραπεύσει τον οργανισμό της από καρκίνο. Στη δεκαετία του 1990 οι φανατικοί του γυμναστηρίου κατάπιναν σιταρόχορτο έπειτα από κάθε προπόνηση. Πίστευαν ότι 30 γραμμάρια από αυτό το ελιξήριο, που φτιαχνόταν από τους νέους βλαστούς του σιταριού, είχε θρεπτική αξία ίση με 1 κιλό λαχανικά. Επιπλέον, οι οπαδοί του ισχυρίζονταν ότι η χλωροφύλλη –η πράσινη χρωστική ουσία στα φύκια, το σιταρόχορτο και άλλα φυτά– αντιστρέφει τις κυτταρικές βλάβες, αποτοξινώνοντας τον οργανισμό.

Η αλήθεια σήμερα «Το σιταρόχορτο περιέχει χονδρικά την ίδια ποσότητα βιταμινών με μια ίση μερίδα σκούρων πράσινων λαχανικών. Δεν περιέχει όμως φυτικές ίνες», τονίζει η Ελένη Παπαγιαννίδου, MMedSci, Ph.D., κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος, διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Surrey, UK. Σημειώνει, επίσης, ότι το σιταρόχορτο δεν είναι θαυματουργή θεραπεία: δεν υπάρχουν έρευνες που να αποδεικνύουν ότι η χλωροφύλλη καθαρίζει τον οργανισμό από τις βλαβερές τοξίνες.

Η ουσία: μία δόση 60 γραμμ. παρέχει το 10% των ημερήσιων αναγκών φυλλικού οξέος και βιταμίνης Ε. «Παρέχει το 20% των αναγκών σου σε σίδηρο, γεγονός που το καθιστά εξαιρετική επιλογή για τους χορτοφάγους» προσθέτει η ειδικός.

Σπιρουλίνα

Ένα είδος γαλαζοπράσινων φυκιών που συλλέγεται από λίμνες και υφίσταται επεξεργασία για να πάρει τη μορφή χαπιού, η σπιρουλίνα έγινε δημοφιλής τη δεκαετία του ’80 ως βοήθημα απώλειας βάρους. Η υψηλή περιεκτικότητά της σε πρωτεΐνες υποτίθεται ότι έκοβε την πείνα, ενώ τα μεταλλικά στοιχεία προστάτευαν από το διαβήτη, την αναιμία, το έλκος και τις ηπατικές ασθένειες.

Η αλήθεια σήμερα Η σπιρουλίνα κυκλοφορεί ακόμη στα φαρμακεία, αλλά υπάρχουν ελάχιστες έρευνες όπου υποστηρίζεται το κατά πόσον καταπολεμά τις ασθένειες. «Ωστόσο, έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βήτα-καροτένιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και μεταλλικά στοιχεία, όπως σίδηρο και χαλκό» επισημαίνει η ειδικός. Αν και δε θα μικρύνει σε μια στιγμή τη μέση σου, μία κουταλιά της σούπας παρέχει περίπου 4 γραμμ. πρωτεΐνες, που σε βοηθούν να μειώσεις τις λιγούρες.

Έλαιο νυχτολούλουδου

Το ενεργό συστατικό του είναι το γάμα-λινολεϊκό οξύ (GLA), ένα λιπαρό οξύ που βρίσκεται στον κρόκο του αβγού και στα φυτικά έλαια, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι καταπολεμά τη φλεγμονή.

Η αλήθεια σήμερα Αν και σε κάποιες μικρής κλίμακας μελέτες υποστηρίζεται ότι το έλαιο νυχτολούλουδου (evening primrose oil) είναι ωφέλιμο για το έκζεμα και τους πόνους στο στήθος, άλλες δε δείχνουν καμία επίδραση. Όμως, οι ειδικοί συμπεραίνουν ότι είναι ένα ασφαλές ημερήσιο συμπλήρωμα. «Εάν το παίρνεις για τους πόνους της περιόδου, θα πρέπει να το λαμβάνεις την εβδομάδα πριν την περίοδό σου» αναφέρει η Ελένη Παπαγιαννίδου.

Καθώς το έλαιο νυχτολούλουδου αραιώνει το αίμα, μίλα με το γιατρό σου αν είσαι έγκυος, παίρνεις φάρμακα για την πίεση ή έχεις προγραμματίσει κάποια χειρουργική επέμβαση. Επίσης, μη λαμβάνεις πάνω από 8 γραμμ. την ημέρα, καθώς οι μεγάλες δόσεις αυξάνουν τον κίνδυνο αιμορραγίας.

 

 

 

 

shape.gr

Be the first to comment on "Σπιρουλίνα, γύρη, φύτρο: κάνουν καλό στη δίαιτα;"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο